Geplaatst op
Meer informatie over de belangrijkste kenmerken van een CRM-systeem voor taxibedrijven vind je hier.
De digitale transformatie heeft een stevige greep op tal van industrieën. Ook bedrijven met een kernactiviteit in de analoge sector voelen de effecten van digitalisering. Dit geldt ook voor taxibedrijven. Vindbaarheid op internet wordt een bijna onmisbare factor voor de langetermijnconcurrentie van uw eigen bedrijf. Daarom willen we graag eens nader bekijken hoe een geschikte CRM-software taxibedrijven vandaag de dag kan ondersteunen bij relatiebeheer.
Een CRM-software volgt een holistische benadering. Omdat CRM-processen meerdere afdelingen omvatten, moet een geschikt CRM-systeem ook functies uit verschillende gebieden hebben. Functies worden meestal gebundeld in modules binnen de CRM-software. Een module bevat al die functies die meestal nodig zijn in een bepaald bedrijfsgebied.
Softwarevereisten voor bedrijven
Elk bedrijf heeft individuele eisen, die afhankelijk zijn van verschillende factoren en worden beïnvloed. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de grootte van je eigen bedrijf. Kortom, hoe groter een bedrijf is, hoe hoger de eisen voor een software. Zelfstandigen en kleine bedrijven profiteren meestal al van het gebruik van eenvoudige, kosteneffectieve software met een zeer rudimentair scala aan functies. De eisen van grote, internationale bedrijven daarentegen bereiken totaal verschillende dimensies.
Branche affiliatie
Een andere belangrijke factor is de eigen branche-affiliatie. Elke branche kenmerkt zich door eigen, specifieke processen, die door de juiste CRM-software in kaart kunnen worden gebracht. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen B2B- en B2C-bedrijven. In de B2B-business is het klantenbestand meestal kleiner. Bijgevolg krijgt elke individuele klant echter ook een hogere prioriteit dan in de B2C-business.
De juiste CRM-software voor taxibedrijven
Taxibedrijven hebben ook hun eigen eisen voor geschikte CRM-systemen. Deze zullen hierna nader worden onderzocht. Er moet echter worden benadrukt dat dit slechts een overzicht is en dat er geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid.
Verbinding met uw eigen website
Tegenwoordig is uw eigen aanwezigheid op internet het boegbeeld van uw eigen bedrijf. De website kan een bijzondere meerwaarde betekenen als ook zoveel mogelijk op dit punt verkregen gegevens kunnen worden geëvalueerd. Dit vereist een koppeling met het interne CRM. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld ingevulde formulieren ook rechtstreeks naar het systeem worden verzonden.
Aanwezigheid op online portals en apps
Daarnaast speelt ook de aanwezigheid op online portals en apps vandaag de dag een belangrijke rol. Steeds meer mensen boeken taxi’s via apps vanaf hun eigen mobiele telefoon. Dit maakt het des te belangrijker dat je eigen bedrijf daar ook te vinden is. Via een koppeling met de in-house CRM-software kunnen daar dan ook belangrijke gegevens vandaan worden gehaald voor evaluatiedoeleinden.
Conclusie: De juiste CRM-software kiezen
Samenvattend kan worden gesteld dat verschillende factoren een doorslaggevende rol spelen bij de selectie van CRM-software. Naast de grootte van uw eigen bedrijf moet ook rekening worden gehouden met de branche-affiliatie. Deze factoren moeten aan het begin van de CRM-vergelijking worden overwogen. Uiteindelijk heeft elk bedrijf individuele vereisten voor geschikte bedrijfssoftware die een rol spelen die verder gaat dan branche- en groottespecifieke uitdagingen.